تالار گفتگوی دانشگاه صنعتی همدان
هل تريد التفاعل مع هذه المساهمة؟ كل ما عليك هو إنشاء حساب جديد ببضع خطوات أو تسجيل الدخول للمتابعة.



 
الرئيسيةجستجوأحدث الصورثبت نامورود

 

 اطلاعاتی در مورد جن

اذهب الى الأسفل 
نويسندهپيام
sajjadgameactor
Admin
Admin
sajjadgameactor


تعداد پست ها : 122
دانشگاه : صنعتی همدان
رشته دانشگاهی : فناوری اطلاعات
سن : 32
محل سکونت ahvaz
تاریخ عضویت : 2010-08-28

اطلاعاتی در مورد جن Empty
پستعنوان: اطلاعاتی در مورد جن   اطلاعاتی در مورد جن Empty2010-09-01, 09:12

جن در لغت

جن در لغت به معنی موجود پنهان و نامرئی بوده و تمام مشتقاتش بر استتار و پناهنی دلالت دارد ، مانند جنت که به معنی باغی است سر سبز و آباد ، و جنان یعنی آن دلی که در سینه پنهان است ، و جنین به معنی کودک در شکم ، و مجنون که آثار و نشانی از عقل در او دیده نمی شود ، و جنه به معنی سپر که جنگجو سر و گردن خود را با آن می پوشانند.

در فارسی به جن و شیطان ،( پری ، دیو و اهریمن ) نیز می گویند که ظاهراَ این ترجمه غلط است. زیرا کلمه شیطان مترادف در فارسی ندارد و باید عین لفظ در ترجمه بیاید.
جن به معنای شیء مستور است ، یعنی شیء نامرئی و پوشیده شده و غیر قابل رویت:

مرتضی مطهری درکتاب اقرب الموارد و قاموس قرآن آمده است که جان اسم جمع جن است اما در مجمع البحرین و کشاف آمده است که جان پدر بزرگ جن است. و در معیار الغت آمده است که جان پدر جن است مثل آدم که پدر بشر است و این واژه هفت بار در قرآن کریم آمده است دو بار درباره عصای موسی و پنج بار در مقابل انسان.

در تفسیر روح البیان و مجمع البحرین آمده است که جمع جن میشو جنی زیرا اجنه جمع جنین است نه جن.

در مفردات راغب اصفهانی آمده است :
اصل کلمه جن پنهان و پوشیده بودن شیئ از حواس است.

در فرهنگ المنجد در معنای جن آمده است : جن الیل به معنای تاریکی شب و پوشانندگی آن است و جن الناس به معنای بزرگان آدمیان است.

وقتی که گفته میشود : لا جن بهذالامر یعنی آن کار مخفی و پنهان نیست جنه مفرد جنی است و نیز مفرد جنیه است

راغب در (محاضرات) در وجه نامیدن جن گفته : جن چون از نظرها مستور است او را جن گفتند.




اين مطلب آخرين بار توسط sajjadgameactor در 2010-09-01, 09:19 ، و در مجموع 1 بار ويرايش شده است.
بازگشت به بالاي صفحه اذهب الى الأسفل
sajjadgameactor
Admin
Admin
sajjadgameactor


تعداد پست ها : 122
دانشگاه : صنعتی همدان
رشته دانشگاهی : فناوری اطلاعات
سن : 32
محل سکونت ahvaz
تاریخ عضویت : 2010-08-28

اطلاعاتی در مورد جن Empty
پستعنوان: رد: اطلاعاتی در مورد جن   اطلاعاتی در مورد جن Empty2010-09-01, 09:18

جن در اصطلاح

اما در اصطلاح، جن به مخلوقی از مخلوقات خدای متعال اطلاق می شود که نامرئی است و از حواس ظاهری انسان پنهان است، جن را به این جهت جن نامیده اند که به چشم نمی آید مگر در موقعی که بخواهد قدرتی را که خدای متعال در او قرار داده به نمایش بگذارد. جنّه جمع جن است و جانّ «تشدید نون» ابو الجن یعنی پدر جن هاست.

در فرهنگ لاروس و المنجد آمده:
جن:موجود نامرئی بین انسان و ارواح است، پری. واحد آن جنی و مؤنث آن جنّیه است

در مجمع البحرین آمده :
جن موجوداتی اند که بر خلاف انسان هستند و به خاطر این که دیده نمی شوند جن نامیده شده اند.گفته شده که جن اجسامی اند هوائی که قادرند به اشکال مختلف درآیند. آنها دارای عقل و فهم بودهو بر انجام اعمال سخت قدرت دارند و ابن عربی حکایت کرده:مسلمین اجماع دارند که اجنه می خورند و می آشامند و نکاح می کنند، بر خلاف فلاسفه که منکر وجود جن هستند. علامه مجلسی(ره) در بحار

از ابن سینا نقل کرده که در رساله (حدود الاشیاء) گفته: جن حیوانی است هوائی که به اشکال مختلف متشکل می شود و این تعریف، شرح الاسمی است،«نه حقیقی»

مرحوم طبرسی (ره) در مجمع البیان، ذیل سوره جن فرموده:
جن صنفی از مخلوق هستند که اجسام نازک و لطیف و سبکی دارند، به صورت و شکل مخصوص، به خلاف انسان و فرشته

مرحوم قمی(ره) در تفسیر خود فرموده: جنیان فرزند جاننّد همانطور که انسان ها فرزند آدمند.

مرحوم ملا فتح الله کاشانی(ره) در تفسیر منهج الصادقین فرمودند: جن اجسام لطیفه شفافه اند که ناریه و هوائیه بر ایشان غالب است و به اشکال مختلفه متشکل می شوند.

فخر رازی در تفسیر کبیر خود گفته:
علما درباره جن اختلاف کردند.بعضی گفتند: جن از جنس غیر شیطان است و صحیح آن است که شیاطین از اقسام جن هستند، پس هر هر جنی که مؤمن باشد شیظان نامیده نمی شود و هر جنی که کافر باشد به اسم شیطان نامیده می شود و دلیل بر صحت این مطلب آن است که لفظ جن مشتق از اجتنان به معنای استتار است و هر چه که چنین باشد از جن شمرده می شود.

راغب در (محاضرات) در وجه نامیدن جن گفته:
جن چون از نظرها مستور است او را جن گفتندو در بسیاری از استعمالات، جن و شیطان متحد می نمایند و به فارسی « دیو » گویندو شخص دیوانه را مجنون گویند و غریف جن:غالباً آوازی است که از باد یا غیر آن در بیابان ظاهر می شود.

-هیچ اختلافی بین امامیه و بلکه بین مسلمین نیست در اینکه جن و شیاطین اجسام لطیفه هستند که در بعضی مواقع دیده می شوند و در برخی موارد دیده نمی شوند و دارای حرکات سریع می باشند و بر انجام کارهای قوی و پرتوان قدرت دارند و همانند خون در اجساد بنی آدم جریان دارند و خدای متعال طبق مصالح آنها را به اشکال مختلف و صورتهای متنوع شکل می دهد، چنانکه سید مرتضی(ره) به آن معتقد است، یا اینکه خدای متعال قدرت انجام چنین کاری را در وجود آنها قرار داده است، چنانکه این مطلب از اخبار و آثار ظاهر و آشکار است.

-همه توافق دارند که جن و شیاطین عبارت از اشخاصی نیستند که دارای اجسام کثیف (قابل رؤیت) باشند و مانند انسان و حیوانات رفت و آمد داشته باشند،بلکه قول به دست آمده دو تاست:
1-آنها اجسامی هستند هوائی که قادرند به اشکال مختلف شکل گیرند و دارای عقل و فهم هستند و قدرت دارند کارهای سخت و طاقت فرسا انجام دهند.
2-حکما موجوداتی را ثابت کردند که نه مکان دارند و نه حالتی در مکان و گفتند:آنها مجرد از اجسام هستند.

-جن جسمی ناری و سفلی(پست) است که به اشکال مختلف در می آید حتی به شکل سگ و خوک،ولی به شکل فرشته و نبی در نمی آید.

علامه طباطبائی فرمودند:
کلمه جن به معنای نوعی از مخلئقات خدا است که از حواس ما مستورند و قرآن کریم وجود چنین موجوداتی را تصدیق کرده و درباره آن مطالبی بیان کرده است.

در فرهنگ عمید جن چنین معنا شده :
جن- جنه به کسر جیم و تشدید نون به موجودی خیالی و به موجودی خیالی و غیر مرئی بین انسان و ارواح میگویند که واحدش جنی و مونث آن جنیه است . جنی یعنی یک مرد جن و جنیه یعنی یک زن جن.

نویسنده برهان قاطع در معنای جن گفته است :
جن بکسر اول در عربی معروف است که پری و دیو باشد و دل را نیز میگویند و قلب هم خوانند و اول و تخست را هم گویند که در مقابل کهنگی است.
در فرهنگ عربی المنجد هم مانند فرهنگ عمید جن بع نای موجودی خیالی بین انسان و ارواح آمده وبه این سبب به این اسم نامیده شده که از دید ما مخفی و پوشیده است.

در فرهنگ لاروس در معنای جن نوشته شده است :
الجن : موجود نامرئی بین انسان و ارواح . پری . واحد آن جنی و مونث آن جنیه است.

اما در هر صورت باید بگوئیم اطلاق جن به حیوان اصلا درست نیست چون حیوان قوه عقل را ندارد در صورتی که جن قوه عاقله و تفکر دارد اما از حیوان بالاتر و از انسان پائین تر است اعتقاد ما این است که حتی چندین صنف موجود پائین تر از جن و بالاتر از حیوان وجود دارد که در بخشهای دیگر سایت از آن به عنوان آل ، دیو و... بحث شده است لازم به ذکر است که این بالائی و پائینی منظور همان رتبه وجودی در کمال میباشد مثل انسان که اشرف مخلوقات است.

بازگشت به بالاي صفحه اذهب الى الأسفل
sajjadgameactor
Admin
Admin
sajjadgameactor


تعداد پست ها : 122
دانشگاه : صنعتی همدان
رشته دانشگاهی : فناوری اطلاعات
سن : 32
محل سکونت ahvaz
تاریخ عضویت : 2010-08-28

اطلاعاتی در مورد جن Empty
پستعنوان: رد: اطلاعاتی در مورد جن   اطلاعاتی در مورد جن Empty2010-09-01, 09:20

جن چگونه موجودی است؟

به واقع جن چگونه موجودی است و آیا می توان توسط علوم پیشرفته امروزی آن را اثبات کرد؟
جن در لغت به معنای مستور و پوشیده است، همان طور که بچه در رحم و پنهان از چشم ما را «جنین» گویند و جنت اشاره به باغی است که درختان آن مانع از به چشم آمدن زمینش می گردد. و شاید علت شک و تردید در وجود جن نیز همان مستور و پنهان بودنش از انظار و حس بشری است، که علت آن در ذات خلقتش نهفته است. قرآن کریم خلقت جن را چنین بیان می دارد:
و جان (که در بعضی از متون اسلامی آمده است، جان پدر جن است همان طور که آدم، پدر انسان) را پیشتر، از آتش زهرآگین آفریدیم. (سوره حجر، آیه
۲۷)
خدا انسان را از گل خشک شده ای چون خاک سفال آفرید و جنیان را از شعله ای بی دود. (سوره الرحمان، آیه
۱۴ و ۱۵)
مرا از آتش خلق کردی و او (انسان) را از گل آفریدی.

از این آیات در می یابیم که جن، آتش است و انسان از جنس خاک، و این چنین دریافت می شود که جنیان قبل از انسان خلق شده اند، و از آن جایی که هر دو از ماده آفریده شده اند پس مادی هستند، ولی دو تفاوت اساسی آنها را از سایر موجودات متمایز می سازد:

۱- می توانند خود را به هر شکل و قیافه ای درآورند (آکام المرجان) (به استثنای پیامبران و ائمه معصوم و بنا به برخی روایات حتی احدی از شیعیان).

۲- از چشم موجودات دیگر پنهانند. ملاصدرا پنهان و آشکار شدن جن را با هوا قیاس می کند و این طور عنوان می دارد: «بدن های لطیف آنها در الطاف و نرمی متوسط بوده و از این رو آماده جدایی و یا گرد آمدن هستند، چون گرد هم آیند قوام آنها بهتر گشته و مشاهده می گردند و چون جدا گردند قوامشان نازک و جسمشان لطیف می شود و از دیده پنهان می مانند، مانند هوا که وقتی ذراتش گرد هم می آیند غلیظ می شود و به صورت ابر درمی آید و وقتی ذرات از هم جدا می شوند لطیف شده و دیده نمی شوند.» (ملاصدرا، مفاتیح الغیب)

همین ذات وجودی جنیان به آنها این امکان را می دهد که خود را به هر شکلی و با هر حجمی درآورند، چه به اندازه سرسوزن و چه در اندازه اتاقی بزرگ. آنها به واسطه همین ویژگی، بعد زمان برایشان معنا ندارد، و مسافتی را که بشر مدتها باید آن را طی کند، در لحظه ای می پیمایند و اعمالی را که از توان انسان خارج است آنها به راحتی قادر به انجامش هستند. عمده ترین علت شک و تردید در وجود آنان هم همین پنهان بودن از چشم انسانهاست، که البته از نظر علمی هم توجیه پذیر است. چرا که در جهان هستی چیزهای زیادی وجود دارد که به چشم ما قابل رویت نیستند ولی قدرتشان از نظر جسمی از انسان به مراتب بیشتر است، مثل الکترونها، امواج الکتریسیته، نورهای ماورای بنفش، اشعه ایکس، باکتریها و ویروسها، آمیب ها، جانداران تک سلولی و از همه مهمتر ذات اقدس الهی که دیده نمی شود ولی کدام عقل سلیمی می تواند آن را انکار کند؟ بنابراین صرف این که با حواس خود قادر نیستم آنان را درک کنیم، دلیل بر نبودن آنها نیست.

نظر ملاصدرا درباره جن :

صدر المتالهين شيرازی معروف به ملا صدرا می نويسد:
جن را وجودی در اين جهان حس و وجودی در جهان غيب و تمثيل(عالم مثال)است،اما وجودشان در اين جهان هيچ جسمی که آن را نوعی از لطافت و اعتدال باشد نيست،جز آن که روحی در خور آن و نفسی که از مبدا فعال بر آن اضافه شده است می باشد آنان بدنمای لطيفی دارند که در لطافت و نرمی متوسط بوده و پذيرای جدائی و گرد آمدن است،چون جدا گشت،قوامش نازک و حجمش لطيف گشته و از ديگرن پنهان می گردد.

خداوند جن را در پنج صنف آفريده است

پيامبر اکرم(صل الله عليه و آله)می فرمايد:
خداوند جن را در پنج صنف آفريده است:صنفی مانند باد در هوا و صنفی به صورت مارها،و صنفی به صورت عقربها و صنفی حشرات و زمينی اند و صنفی از آنها مانند انسانند که بر آنها حساب و عقاب است.

و ان من شیء الا يسبح بحمده و لکن لاتفقهون تسبيحهم (و هيچ نيست مگر اينکه تسبيح گوی به حمد خداست،ولکن شما تسبيح آنها را نمی بينيد.)


بازگشت به بالاي صفحه اذهب الى الأسفل
sajjadgameactor
Admin
Admin
sajjadgameactor


تعداد پست ها : 122
دانشگاه : صنعتی همدان
رشته دانشگاهی : فناوری اطلاعات
سن : 32
محل سکونت ahvaz
تاریخ عضویت : 2010-08-28

اطلاعاتی در مورد جن Empty
پستعنوان: رد: اطلاعاتی در مورد جن   اطلاعاتی در مورد جن Empty2010-09-01, 09:21

مكان جنيان

از آنجايی كه نوع خلقت جنيان با انسانها و حيوانات متفاوت است، واضح است كه مكان زندگی آنها نيز متناسب با نوع خلقت آنها باشد، ولی آن مكانها كجاست. در بين عوام شايع است كه زيرزمينها، جاهای تاريك و مرطوب مانند حمامها، چاهها و عمق جنگلها جايگاه جنيان است. اما بررسی ها حاكی از آن است كه قطعا آنها در جايی زندگی می‌كنند كه از انسانها به دور باشند.
در روايتی از امام صادق (ع) نقل شده كه:
در وادی شقره (بيابانی كه رنگ خاكش سرخ مايل به زرد است) نماز نخوان، زيرا در آن جا منازل جن است. (وسائل الشيعه، ص ۴۵۲)
قابل ذكر است يكی از معروفترين مساجد مكه با نام «مسجد الجن» در غرب شهر مكه محل نزول جنيان در مكه است و مستحب است حاجيان در آن مسجد رفته و دو ركعت نماز به جا آورند.
بازگشت به بالاي صفحه اذهب الى الأسفل
 
اطلاعاتی در مورد جن
بازگشت به بالاي صفحه 
صفحه 1 از 1
 مواضيع مماثلة
-
» مباحثی در مورد IT
» بحث در مورد رابــطه دخــتر و پــســر در دانشــگاه ها

صلاحيات هذا المنتدى:شما نمي توانيد در اين بخش به موضوعها پاسخ دهيد
تالار گفتگوی دانشگاه صنعتی همدان :: تالار عمومی :: پاتوق :: ماورا الطبیعه-
پرش به: